Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Velosipēds praktiskajiem un stilīgajiem. STRiDA.

Ziņa publicēta: 21.06.2012 10:05
Jauno sadaļu „Veloriga Velotests” atklājam ar, šķiet, visneparastāko rūpnieciski ražoto divriteni, kāds Latvijā manīts – STRiDA. Neticami viegli saliekamais lielais trīsstūris ar sēdekli, stūri, riteņiem un siksnas pievadu citur pasaulē zināms jau 25 gadus, pie mums - vien dažus mēnešus. Katra tā parādīšanās Rīgas ielās piesaista ikviena garāmgājēja uzmanību. Kāpēc?

STRiDA testē Romāns Meļņiks, Veloriga.lv autors

- Pēc tam, kad pirmoreiz izbraucu pa Rīgu ar STRiDA, Veloriga Twitter mikroblogā ierakstīju: „Pirmais iespaids "kā ar tādu var pabraukt?!" jau pēc 5 minūtēm pārtapa: "Tas tak reāli labs!"”. Un patiesi, divritenis ar neparasto liela trīsstūra veida rāmi, uz kura montēti rati, sēdeklis, stūre, pedāļi ar siksnas piedziņu, ripo lieliski.

Mazliet jāpierod pie neierasti tuvu sēdeklim izvietotās (a’la holandiešu stils) un ļoti jutīgās stūres. Sajūta gluži kā sporta auto - jūt katru pagrieziena milimetru. Taču tam ir arī savas priekšrocības – izcila manevrētspēja, kas pilsētā nav mazsvarīgi. Bedres, gājējus un ceļazīmju stabus ar šādu izrādījās vieglāk apbraukt nekā ar klasiska izmēra divriteni.

Pie augstajām apmalēm gan jāpiestāj. Gluži velotriālam šis pilsētas švīts nav paredzēts. Un nevajag ar! Jācīnās par apmaļu pazemināšanu, nevis jālauž riteņi vai jāaprobežo sava velosipēda izvēles brīvība.

Vismaz mani tas, ka rati ir maza diametra (18 collas), nemulsināja. Ir jau braukts ar moderniem saliekamajiem. Spēka pārnese no pedāļiem uz pakaļējo ratu šiem ir tāda pati kā lielajiem divriteņiem. Arī sēdpozīcija - attālums starp pedāļiem, sēdekli un stūri.

STRiDA lielā priekšrocība – tas saliekams vešanai pie rokas 3 sekundēs, ja grib vēl kompaktāk - vēl 5 sekundēs papildus saliekas stūres ragi un pedāļi. Tikpat ērta un ātra ir arī salikšana atpakaļ braukšanai. Atver, uzkāp un brauc.

Lieta, kas man iepatikās visvairāk - salikta STRiDA nav jānes - tā paklausīgi ripo, kur vien to vada tava roka. Gluži kā ceļasoma uz ritentiņiem. Kompaktums ir milzu priekšrocība, glabājot mājās vai darba laikā birojā, pārvadājot sabiedriskajā transportā vai privātajā auto.

Karstā vasaras dienā braucot pa Rīgas ielām, nodomāju - žēl, ka man nebija tik kompakti saliekams divritenis pirms gadiem trim, kad braukāju ne tikai ar velo, bet arī ar kabrioletu. Ieliec auto bagāžniekā STRiDA velosipēdu (nē, labāk divus, lai nav jābrauc vienam) un prom uz Jūrmalu. Pie Dzintaru koncertzāles atstāj auto, izbrauc pa Jomas ielu, iedzer kafiju kādā krodziņā, pavizinies gar jūras krastu...

Pēc gaitas spriežot, mitrais smilšu liedags tādam velo būtu gluži kā lielceļš. Testējot neparasto divriteni, sanāca šķērsot oļiem klāto Kaņepes kultūras centra pagalma daļu. Ja kustība uzsākta, izbrauc bez problēmas. Pa oļu klājumu grūtāk iesākt braukšanu. Bet tas jau saprotams, nav jau nekāds krosa aparāts.

Intervējot STRiDA izplatītāju un servisa pārstāvi, palūdzu, lai abi izbrauc kādu loku pa parka pļavu. Nekādu problēmu! Turklāt izskatījās, ka samērā gludi profilētās riepas ir saudzīgākas pret zālienu nekā krosa divritenim.

STRiDA izplatītāju Latvijā Ģirtu Pētersonu iepriekš esmu manījis pilnīgi citā ampluā – uz klasiska velosipēda, piedaloties Veclaiku divriteņu kluba rīkotajā ikgadējā Tvīda braucienā. Lūdzu Ģirtam mazliet vairāk pastāstīt par sevi un to, kā viņš kļuva par STRiDA izplatītāju Latvijā.

- Esmu arhitekts, strādāju uzņēmumā, kas nodarbojas ar profesionālas arhitektiem un dizaineriem paredzētas programmatūras izplatīšanu. Ar riteni braucu regulāri, esmu velobraukšanas, velokultūras entuziasts. Darbojos Latvijas Veclaiku divriteņu klubā - esmu viens no tā dibinātājiem un valdes locekļiem. Organizējam Rīgas velonedēļu un Tvīda braucienus, piedalāmies veco velosipēdu svētkos Ērenpreisa dzimtenē Mazsalacā un citos pasākumos. Bija doma, ka varbūt kādreiz šo velohobiju varētu pārvērst par ko praktiskāku, un iespēja nāca pati no sevis. Aizbraucu uz starptautisku konferenci Berlīnē, satiku divus poļu kolēģus – puisi un meiteni -, kas bija atbraukuši ar STRiDA riteņiem...

- ...nebrauca taču ar riteņiem no Polijas?

- Atbrauca ar mašīnu, izcēla divriteņus no bagāžnieka un brauca ar tiem pa Berlīni. Visur, kur vajadzēja nokļūt. Pirmoreiz redzējām kopīgajā pulcēšanās vietā pie autobusa, kur viņi ieradās ar dīvaina izskata „daiktiem”, kur divi riteņi bija kopā. Visiem, tajā skaitā man, bija brīnums, kad viņi pieliecās, izdarīja tādu kā maģisku ātru kustību un „daikti” pārvērtās par trīsstūra jeb A-burta formas braucamrīkiem, kam viņi uzlēca virsū un priecīgi aizripināja prom. Pamatīgs pārsteigums mums visiem!

Sapratu, ka jāpalīdz STRiDA atnākt uz Latviju, viņa ir to pelnījusi! Sāku interesēties, kontaktēties ar izplatītāju Eiropā, un decembra vidū saņēmu pirmo eksemplāru testiem. Sāku braukt, braucu līdz janvāra vidum, kad parādījās sniegs. Pēc nepilniem diviem mēnešiem, kad sniegs nokusa, atsāku braukt, braucu katru dienu no mašīnas stāvvietas līdz darbam 2 kilometrus un visur citur, kur pa dienu jānokļūst. Man patiešām patīk, esmu ļoti apmierināts un droši varu ieteikt!

- Pa sniegu ar šādu divriteni var pabraukt?

- Pa pirmo sniegu var pabraukt, arī pa slapju nav problēmu. Nevajag braukt pa biezu sniegu, tas ieķep siksnā un zobratos. Interesanti, ka šim velosipēdam ir maz tādu detaļu, kas paliek netīras, braucot slapjā laikā, pa dubļiem, peļķēm. Pirms nolikt žūt, pietiek ar salveti noslaucīt apakšējo rāmja stieni.

 

Liec, kur gribi!

- Faktiski šāds velosipēds ir ļoti ērts tiem, kas kombinē transporta līdzekļus ceļā uz darbu vai mācību iestādi. No mājām var aizbraukt ar riteni līdz personiskai mašīnai vai sabiedriskajam transportam, tad kādu posmu ar to un tad atkal no stāvvietas vai, attiecīgi, pieturas līdz galamērķim - ar divriteni.

- Jā. Arī tad, ja mācību vai darba vieta nav īpaši tālu – kādu 5 km radiusā, nav vērts iet līdz stāvvietai, kur nolikta mašīna, to īso posmu braukt, tad domāt, kur mašīnu novietot, maksāt par stāvvietām. Daudz ērtāk lietot šādu supersaliekamu velosipēdu.

- Šāda kompakta braucamā uzglabāšana mājās un darbā arī  droši vien nesagādā nekādas problēmas?

- Zem galda, zem krēsla, priekšnamā. Ļoti ērti ieliekams jebkurā garderobes skapī - kur augšā karājas žaketes un lietussargi, apakšā noliktais STRiDA nav pat īsti pamanāms. Saliktā veidā šis velosipēds ir vienu metru un sešpadsmit centimetrus garš, 51 cm augsts un 23 cm plats.

- Kā ar pārvadāšanu sabiedriskajā transportā?

- Sabiedriskajā transportā tam ne velosipēda ne bagāžas biļete nav jāpērk. Vilcienā var nolikt zem sēdekļa, vai vislabāk – uz augšējā plaukta; deviņarpus kilogrami ir svars, ko praktiski katrs var pacelt. Arī pilsētas sabiedriskajā transportā to var palikt zem sēdekļa vai turēt vertikāli, noliktu uz stāvbremzēm.

- Bet šādu divriteni neatstāsi, pieslēgtu stāvvietā pie lielveikala...

- To var ņemt līdzi iepērkoties. Saliktā veidā stumjot, uz stūres var uzkārt iepirkumu groziņu. Velosipēdam ir arī izturīgs bagāžnieks, tam var iegādāties arī oriģinālās somas.

 

Nācis no Karaliskās mākslas koledžas

- Lūdzu, pastāsti par ražotāju. Vai tas uzticams?

- Ražotājam varam uzticēties pilnībā. Pēdējos 10 gadus STRiDA ražo Taivānā, kur tiek izgatavoti daudzi ļoti kvalitatīvi pasaulē zināmu zīmolu velosipēdi, ievērojot labākās divriteņu ražošanas tehnoloģijas, materiālu izvēles un kvalitātes standartus.

Britu dizainers Marks Sanderss pirms 27 gadiem šo velosipēdu radīja kā savu diplomdarbu, beidzot Londonas Karalisko mākslas koledžu. Konstrukcija un dizains pamatā saglabājies nemainīgs līdz pat šodienai – ši ir jau ir sestā modeļu paaudze. Laika gaitā veikti tikai nelieli konstruktīvi uzlabojumi detaļās, nākuši klāt modernāki, kvalitatīvāki materiāli, piemēram, disku bremzes, sākotnēji izmantotās plastmasas vietā – alumīnija sakausējums. Uzlabojumu ieviešanā ieguldījumu devis gan pats dizainers, gan Holandiešu divriteņu speciālisti, gan ražotājs.

- Ar ko šis velosipēds atšķiras no citiem saliekamajiem?

- Radot šo velosipēdu, tā dizainers centies raudzīties uz tā salikšanu citādi nekā ierasts. Līdzīgi, kā tas mudināts Apple sauklī – „Think different!” - Sanderss izvirzīja sev uzdevumu nevis tradicionāli salocīt uz pusēm velosipēda rāmi, bet gan salikt braucamo tā, lai arī kompaktā veidā tas būtu glīts, interesants un ērti lietojams. Tas arī izdevās: STRiDA salokāms līdzīgi kā bērnu ratiņi, kuriem atbrīvo stiprinājumu, un braucamais jau salikts – apakšā ritenīši, kaut kas pa vidu un augšā rokturīši. Tieši tas pats ar šo velosipēdu – rāmis saliekams, atbrīvojot vienu tā savienojumu.

Noteikti jāmin arī zobsiksnas piedziņa, kas nav nevienam citam saliekamajam divritenim. Lai arī šāds pievads neļauj uzstādīt tradicionālos ātrumpārslēdzējus, tam ir vairāk priekšrocību nekā trūkumu – klusa, viegla gaita, straujš paātrinājums, tā nesmērē un neizstiepjas, un ja par ātrumiem, tad luksus modelim MAS ir divi ātrumi, pateicoties īpašai sistēmai pedāļu zobratā! Bet pēc pieredzes varu teikt, ka ar šo vienu pārnesumu ir pilnīgi paietiekami.

 

Drošība izturējusi laika pārbaudi

- Tie, kas nav braukuši ar saliekamajiem velosipēdiem, vienmēr uztraucas, vai tik brauciena laikā tie savienojumi nevar atnākt vaļā?

- Par savienojuma vietām varam nesatraukties – tās patiesi ir ļoti drošas, tāpat kā divritenis kopumā. Vai gan citādi visā pasaulē tādus tirgotu jau tik ilgu laiku?! STRiDA ir godam izturējusi laika pārbaudi.

- Vēl kādam var šķist, vai šis vispār ir pieaugušo velosipēds?...

- Dizainers pats ir liela auguma – pāri par metru deviņdesmit. Viņš to riteni taču priekš sevis taisīja! Un uztaisīja visai pasaulei. Sēdekļa augstums normāli regulējams. Īpaši gariem cilvēkiem pieejams arī izliektais stūres komplekts.

Tajā pašā laikā – mugura taisna un nesaliekta un perfekta ceļa pārredzamība no augsta skata punkta. Apstājoties ļoti ērti ar kāju sasniegt zemi, nav „jānolec“ vai stipri jāsasveras. To sauc par pārdomātu ierīces ergonomiju. Vispār – mazs tehnoloģiju un dizaina brīnums, ne velti ieguvis 20 augstākās godalgas Anglijā un citur pasaulē.

Marks Sanderss joprojām aktīvi darbojas industriālā dizaina jomā savā firmā MAS Design Products un ir vēl vismaz 2 ģeniālu divriteņu dizaina autors.

SRiDA pilvarotā servisa (Ērenpreisa velosipēdu darbnīca A.Čaka ielā 90) pārstāvis Artūrs:

- Šiem velosipēdiem mūsu darbnīcā pieejams gan garantijas, gan pēcgarantijas serviss. Mēs nodrošinām arī rezerves daļu piegādi, ja nepieciešams. Kaut gan jāsaka, velosipēdi ir ļoti izturīgi, uz apkopēm tos pat jāved retāk kā parastos velosipēdus - nav nepieciešama nedz ķēdes un zobratu eļļošana, nedz regulēšana, jo šiem divriteņiem ir zobsiksnas pievads. Siksna ir ļoti izturīga, līdzīgas tiek izmantotas arī automašīnās. Gultņi ir aizsargāti, disku bremzes – pašattīrošas.

Atšķirībā no citiem saliekamajiem velosipēdiem, kur vājā vieta parasti ir eņģes ar svirām un stiprinājumu skavām, šajā gadījumā rāmis ir nevis salokāms, bet izjaucams, stiprinājuma vietu konstrukcija ir tik droša, ka nav principā mainījusies jau 20 gadus. Ja nu gadās pārdurt riepu, to viegli salabot, jo rats viegli pieejams, stiprināts no sāna.

Visi materiāli, kas izmantoti velosipēda izgatavošanā, ļoti izturīgi. Nekas nerūsē.


 

Velosipēds cilvēkiem, kas jūtas un vēlas būt stilīgi

- Kas ir šāda divriteņa mērķauditorija?

- Racionāli vērtējot, šis var būt kā pirmais, tā arī otrais vai trešais ritenis - specifiskai vajadzībai. Nelieliem regulāriem braucieniem, arī kombinējot ar citiem transporta līdzekļiem. Autotūristiem, burātājiem un pilotiem ērti līdzi ņemams ceļojumos. Piestāj, ar STRiDA apceļo apkārtni, brauc tālāk. Smart var ielikt vienu, Opel Corsa – divus STRiDA. Jo lielāka automašīna, jo vairāk šādus divriteņus var paņemt līdzi braucienā.

Tas attiecas uz praktisko pusi. Taču nenoliedzami daudziem svarīgs arī stils – būt redzamiem, atšķirīgiem, stilīgiem. STRiDA braucēji ir ļoti pamanāmi uz ielas, atpūtas braucienos, saietos vienmēr piesaista lielu apkārtējo interesi. Ar laiku arī Latvijā STRiDA varētu kļūt par tādu kā kulta transporta līdzekli.

- Tev pašam ir sava urbānās mobiltātes koncepcija...

- Pilsētā arvien aktuālāka kļūst jauna veida dinamiska mobilitāte, ko diktē mūsu laiks. Darbīgam cilvēkam laiks ir ļoti dārgs. Ir vēlme ar maksimālu atdevi izmantot katru minūti, ātrāk nokļūt vajadzīgajā vietā, darboties ar maksimālu atdevi, vai efektīvi relaksēties pēc birojā nosēdētām stundām. Kāpēc to visu neapvienot? Supersaliekams pilsētas divritenis, kāds ir STRiDA, ir unikāls līdzeklis šādu principu īstenošanai – ļauj nokļūt vajadzīgajā vietā zibenīgi, pie reizes veicinot vielmaiņu, izvingrinot muskuļus un trenējot reakciju. Kāpēc tieši STRiDA, nevis jebkurš cits saliekamais divritenis? Jo to var atvērt un salikt tik ātri un viegli, ka nav ne mazākā kavēkļa to darīt neskaitāmas reizes savā maršrutā, pat tad, ja tas ved caur veikalu, pastu, aptieku, banku. Lai kur ar to dotos, STRiDA īpašais izskats izsauc tikai apbrīnas pilnus skatienus un smaidus.

- Ko tu teiktu, ja vajadzētu kādu pārliecināt lietot tieši šādu velosipēdu?

- Vislabāk lai STRiDA pati pārliecina – atliek izmēģināt un novētrēt! Bet ja jāsaka, tad varbūt labāk pavisam īsi: “STRiDA ir praktisks kā Šveices nazītis, innovatīvs kā Apple ierīces.“

Varbūt vislabākais veids, kā dzīvē beidzot ko mainīt - sākt braukt ar STRiDA! Vairāk prieka, mazāk rūpju (par divriteņa atstāšanu uz ielas, arī tad vēl neesot drošam par slēdzenes uzticamību, par autostāvvietu apmaksu un pieaugošajām degvielas cenām, par attālumu veikšanu ar kājām).

Nobeigumā - mans pēdējā laikā visbiežāk citētais izteiciens, tā autors STRiDA radītājs Marks Sanderss: „Divritenis – vispilnīgākais cilvēka pastiprinātājs. Ar to pašu enerģiju, ko, ejot kājām, paveic četrreiz lielāku attālumu četrreiz ātrāk. Nenosvīdis. Jauna veida 4x4?”

- Paldies! Atliek vien noskaidrot, kur var iegūt plašāku informāciju par STRiDA velosipēdiem un tavus kontaktus?

- Visplašākā informācija atrodama http://www.strida.lv/. Tirdzniecības pārstāvniecība atrodas Rīgā, Skolas ielā 21 - 402. LV-1010, tālrunis 67369660. Mūsu Twitter adrese: @strida_lv. Pasūtījumus pieņemam uz e-pastu: ripo@strida.lv vai pa tālruni. Populārākie modeļi pieejami uz vietas. Tos var apskatīt un iegādāties arī veikalā TRASE Rīgā, Tērbatas ielā 34. Apkalpo autorizēts serviss - Ērenpreisa velosipēdu darbnīca A.Čaka ielā 90.

Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
:: Janka 2012.06.27 15:52 Nu ta beidzot kāds ko no Pedersena velosipēda aizlienējis konstrukcijas ziņā. Bet nu piedodiet - ar tik maziem ritenīšiem es pa Rīgas ielām neriskētu braukt.
:: aigare 2016.08.07 18:18 ...jaiepazistas tuvak ar so rite I,liekas loti feins
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 8 + 2 =
 »
Top.LV