Palielinoties velosipēdistu skaitam ne tikai vasaras, bet arī ziemas periodā, pieaug arī iespējamie ceļu satiksmes negadījumu riski. Analizējot statistiku, kas ilustrē pēdējo divarpus mēnešu (01.12.2011. – 14.02.2012) situāciju uz ceļiem saistībā ar velobraucējiem, redzams, ka salīdzinājumā ar 2010. gadu, cietušo un bojāgājušo velosipēdistu skaits ir ievērojami pieaudzis. Ja 2010./2011. gada ziemā šajā laikā periodā bojā nebija gājis neviens velobraucējs, tad 2011./2012. gadā bojā gājuši jau pieci velobraucēji. Tāpat par 25% pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti un par 30,7% audzis arī ievainoto velosipēdistu skaits.
Februāris vēl nav pusē, taču bojā gājuši jau divi velosipēdisti - 13.februārī Preiļu pagastā ap pulksten 19:42 autoceļa Viļāni–Preiļi–Špoģi otrajā kilometrā tika notriekts 1978. gadā dzimis velosipēdists, kurš notikuma vietā gāja bojā. Autovadītājs pēc negadījuma notikuma vietu atstāja. Vēl viens velobraucējs gāja boja 7. februārī - ap pulksten 18:50 Balvu novada Kubulu pagastā uz autoceļa Balvi – Kuprava automašīna uzbrauca pretī braucošam velosipēdam, kurš bija iebraucis pretējā braucamās daļas pusē. Negadījuma vietā 1975. gadā dzimušais velosipēdists gāja bojā.
Ziemas laika apstākļos velobraucēju ir mazāk, taču drošības prasības ir striktākas un iespējamība iekļūt ceļu satiksmes negadījumā ir lielāka. Kā biežākos iemeslus ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti velobraucēji, VP Prevencijas pārvaldes Metodiskās vadības nodaļas priekšnieks Andris Pāže min neuzmanību jeb manevru veikšanu, nepārliecinoties par satiksmes drošību, tāpat arī drošības prasību neievērošanu attiecībā uz diennakts tumšo laiku, pārvietošanos pa nepareizo brauktuves pusi un alkohola reibumu.
Savukārt, SIA ”Velokurjers” direktors Oļegs Stoļarovs–Zariņš, kurš pats ir ilggadējs velobraucējs gan vasaras, gan ziemas apstākļos, norāda, ka, ievērojot drošības noteikumus, velosipēdistu ceļu satiksmes negadījumu risku iespējams būtiski samazināt.
”Pirmkārt, tāpat kā automašīnu, arī velosipēdu ziemas laikā vajadzētu aprīkot ar ziemas riepām, taču, ja to nevar nodrošināt, braukšanai piemērotas ir arī tās riepas, kas vasaras laikā paredzētas braukšanai pa smiltīm. Otrkārt, lai izvairītos no slīdēšanas, no riepām vajadzētu izlaist nedaudz gaisa – divu atmosfēru vietā atstāt vienu, līdz ar to slīd mazāk.”
Kā vēl pāris būtiskus ieteikumus O. Stoļarovs – Zariņš min šos:
- jābrauc uzmanīgi, bet droši,
- jāatceras, ka, pārvietojoties ar velosipēdu ziemas apstākļos, bremzēšana ir apgrūtināta, nekad nevajadzētu bremzēt ar priekšējām bremzēm, vienmēr – ar aizmugurējām,
- jebkurā brīdī velosipēdistam jābūt gatavam nolēkt no sava braucamrīka, līdz ar to nedrīkst braukt ātri,
- Ja kaut kas pārvadājams, svaru vajadzētu likt uz bagāžnieka, nevis uz muguras, piemēram, mugursomā,
- Ja braukšana notiek diennakts tumšajā laikā, ļoti svarīgi braukt ar mirgojošajiem lukturīšiem, kas arī sliktas redzamības laika apstākļos ļauj pamanīt velosipēdistu, noteikti jālieto arī gaismu atstarojošas vestes un jāievēro pārējais, kas noteikts Ceļu satiksmes noteikumos.
Valsts policija aicina gan autovadītājus, gan velosipēdistus būt atbildīgiem un uzmanīgiem, ievērot Ceļu satiksmes noteikumus un par negadījumiem nekavējoties ziņot policijai, nekādā gadījumā neatstājot notikuma vietu.
Atgādinām, ka velosipēdam diennakts tumšajā laikā ir jābūt speciāli aprīkotam. Ceļu satiksmes noteikumu 223. punktā noteikts, ka, braucot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos, velosipēdam abos sānos (riteņos) jābūt aprīkotam ar diviem oranžiem (dzelteniem) gaismas atstarotājiem, kā arī priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim. Ja lukturu nav vai tie nedarbojas, velosipēdam priekšpusē jābūt aprīkotam ar baltu atstarotāju, bet aizmugurē ar sarkanu atstarotāju.
Par šo noteikumu neievērošanu iespējams saukt pie atbildības pēc LAPK 149.21 panta par velosipēdu un mopēdu vadītājiem noteikto papildu prasību pārkāpšanu, izsakot brīdinājumu vai uzliekot naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no pieciem līdz divdesmit latiem.
Uzziņai:
Veloziemu 2010./2011. un 2011./2012. salīdzinošā statistika
|
01.12.2010. – 14.02.2011 |
01.12.2011. – 14.02.2012 |
Sastādīti administratīvie protokoli |
488 |
958 |
Sastādīti administratīvie protokoli par braukšanu alkohola reibumā |
164 |
388 |
CSNg skaits, kuros iesaistīti velosipēdisti |
12 |
48 |
CSNg skaits ar cietušajiem, kuros iesaistīti velosipēdisti |
8 |
31 |
Ievainoto velosipēdistu skaits |
8 |
26 |
Bojā gājušo velosipēdistu skaits |
-
|
5 |