Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Vēsture uz velosipēda

Ziņa publicēta: 01.11.2015 11:11
Vislabākais veids, kā izprast kādas pilsētas vēsturi, ir nevis lasīt biezas un abstraktas grāmatas, bet patiešām arī izstaigāt konkrētās ielas un bulvārus un uzzināt par katru no vietām kādu faktu, kas kopā sasaistās lielajā koptēlā. Turklāt„izstaigāt” nav obligāts jēdziens – vēstures tūri iespējams veikt arī ar velosipēdu, padarot to vēl piesaistošāku un vienojošāku!

Tā ASV vēstures entuziaste Nedra Dedvailere (Nedra Deadwyler) ir izveidojusi savu kompāniju Civil Bikes, kad nodarbojas ar afro-amerikāņu vēstures izklāstu Atlantā, pagātni parādot tieši velotūru laikā. Īpašs uzsvars tiek likts tieši uz cilvēktiesībām, tostarp tiesībām uz pilsonību (Civil Rights movement), par kurām atšķirīgās rases pārstāvjiem bijis nepieciešams cīnīties īpaši spēcīgi. Līdz ar to tūres laikā tiek braukts cauri 50-o un 60-o gadu tipiskajiem afroamerikāņu reģioniem, kā arī cilvēktiesību cīņā nozīmīgām vietām, piemēram, Džordžijas pilsētas domi, pie kuras 1960. gadā notika studentu protesti. Notikumi tiek ne tikai aprakstīti, bet tiek analizēta  un interpretēta arī to nozīmība mūsdienu kontekstā, turklāt vēl kāds mērķis ir arī uzsvērt, cik smaga ir bijusi sabiedrības kā dažādības kopienas pašnoteikšanās – īpaši spēcīgi šī ideja raisās tad, ja arī velotūres, kas tomēr cilvēkus vieno ar maršrutu, mērķi, interesi un pārvietošanās līdzekli, dalībnieki ir no dažādām tautām, rasēm un valstīm.

Velosipēds šādai tūrei izvēlēts ar ļoti spēcīgu nodomu. Ar kājām nozīmīgos rajonos izstaigāt nav iespējams vai arī tas prasītu pārāk ilgu laiku – savukārt auto ir kā būris pretstatā velosipēda sniegtajai brīvības un ceļojuma sajūtai. Kā paskaidro Nedra, kad tiek sasniegta kāda vēsturiski nozīmīga vieta, tā vien šķiet, ka ir ticis ceļots cauri laikam – un tad šo vietu un pagātni iespējams ieelpot, sajust un izdzīvot, patiešām tur atrodoties, nevis vien pabraucot garām glaunā mašīnā ar kondicionieri un ērtiem krēsliem, nemaz neizprotot lietas un notikuma būtību. Divritenis sniedz vajadzīgo piepūli, tas ļauj kaut mazliet saprast grūtības un cīņu, turklāt velosipēds tiek aplūkots kā līdzeklis, kā jebkuram parastajam cilvēkam iesaistīties notikumos un vēsturē, un  tapt iedvesmotam sākt izmaiņas arī sev apkārt esošajā sabiedrībā.

Ironiskā kārtā lielo brīvību zemē Amerikā un it sevišķi tās dienvidu daļā joprojām nav ļoti daudz afroamerikāņu sieviešu, kas savā ikdienā pārvietotos ar velosipēdu – gan daudzo stereotipu, as valda sieviešu vidū, gan arī tiešām joprojām apdraudošo sabiedrības paražu normu dēļ – un  arī to Nedra vēlētos mainīt.  Tādējādi arī organizācijas nosaukums „Civil Bikes” izvēlēts ne vien tamdēļ, ka tūre saistīta ar Pilsoņu tiesību kustību (Civil rights movement), bet arī lai uzsvērtu gan velosipēdu, gan vēstures civilo, parastajiem cilvēkiem tuvo un saprotamo dabu.

Nu pavisam aktuāls ir jautājums – kad un par kādu vēstures tēmu parādīsies Rīgas interpretējošās velotūres?


http://www.civilbikes.com/who-are-we-.html
http://www.citylab.com/commute/2014/10/touring-civil-rights-history-on-two-wheels/381219/
https://m.facebook.com/civilbikestours/
http://magazine.gsu.edu/article/freedom-ride/
http://www.atlantamagazine.com/bestofatlanta/new-bike-tour-civil-bikes/
Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 11 + 3 =
 »
Top.LV