Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Jau pēc četriem gadiem – pilsēta (gandrīz) bez auto tepat kaimiņos

Ziņa publicēta: 26.10.2015 19:52
2015. gada 19. oktobrī Oslo dome pasludināja, ka tuvāko četru gadu laikā tiks izveidota sistēma, kuras rezultātā automašīnas pilsētas centrā (ar dažiem izņēmumiem) vispār nedrīkstēs pārvietoties, lai samazinātu piesārņojuma daudzumu. Līdz ar to Oslo kļūs par pirmo Eiropas pilsētu, kurā ieviests šāds aizliegums.

Skandināvijas valstis jau kādu laiku ir atpazīstamas ar saviem inovatīvajiem risinājumiem, tostarp arī zaļā dzīvesveida un veselības uzlabošanas ziņā – kā nekā tur dzīvojošajiem cilvēkiem vidējais dzīves ilgums pārsniedz 80 gadus, kamēr Latvijā tā prognozes ir tikai 74 gadi. Nu skandināvi, precīzāk sakot, norvēģi, kuriem viena no valdošajām partijām ir Zaļā Partija kopā ar Darba Partiju un Kreisajiem Sociālistiem, ir izdomājuši kļūt par celmlaužiem vēl kādā ar dabu un veselību saistītā jomā - plāno izspiest automašīnas no pilsētas centra.

Jaunais likums attieksies uz visiem privātajiem transporta līdzekļiem, izņemot dažus speciālos izņēmumus, piemēram, transportlīdzekļus personām ar pārvietošanās traucējumiem vai biznesa auto, kas pieved tiem preces. Daži no biznesu īpašniekiem ir ļoti skeptiski attiecībā uz šo plānu, pamatojot savu skepsi ar aizdomām, ka tādējādi viņu veikalus vairs neviens neapmeklēs, tomēr Oslo dome uzskata, ka pilsētas centra pārveide gājējiem un velobraucējiem draudzīgākā veidā varētu pat patiesībā uzlabot biznesa iespējas, kā tas noticis jau pirms tam mazāka izmēra eksperimentos. Autobusiem un tramvajiem kustība pilsētas centrā joprojām būs atļauta, līdz ar to ikvienam būs visas iespējas nonākt savā galamērķī.

Pilsētas centrā, uz ko attieksies minētie ierobežojumi, šobrīd dzīvo aptuveni 1,000 iedzīvotāji, bet strādā - vairāk kā  90,000. Turklāt 11 no 57 pilsētas iepirkšanās centriem arī atrodas plānotajā no auto brīvajā zonā – un likums ietekmēs aptuveni 350,000 autovadītāju visā Oslo. Protams, nu pilsētas centrs klūs drošāks, klusāks (šis ir ļoti svarīgs arguments – skaņas piesārņojums ir daudz kaitīgāks kā daudzi no mums ikdienā uzskata!) un krietni tīrāks – papildus jau minētajiem ieguvumiem veselības un vides ziņā. Vēl kāds svarīgs arguments ir arī fakts, ka nu pilsētas centrā būs krietni vieglāk pārvietoties arī vietas daudzuma ziņā, jo auto nemitīgi izveidoja sastrēgumus un ielas bija piepildītas.

Oslo autobraucējiem būs arī jauni sodi  un ierobežojumi kā tādi – dažas satiksmes joslas tiks ierobežotas tikai elektrisko transportlīdzekļu un publiskā transporta vajadzībām, autostāvvietas, kas ierobežo velosjoslas, vairs nedrīkstēs eksistēt, konkrētās zonās tiks aizliegta gāzes auto satiksme, kā arī pilsētā tiks ieviestas augstākas cenu likmes autostāvvietām.

Šādi plānots līdz 2020. gadam par 50 % samazināt siltumnīcas efektu izraisošo gāzu daudzumu, salīdzinot ar 1990. gada datiem – mērķis samazināt kaitīgo ietekmi uz dabas vidi Oslo tiek virzīts kā prioritāte jau vairākus gadus. Šim mērķim autosatiksmes ierobežošana patiešām ir pats efektīvākais līdzeklis, jo ceļu satiksme ir Norvēģijas lielākais piesārņojuma iemesls – turklāt, kā pagājušajā gadā ziņoja Norvēģijas Vides aģentūra, valstī daudzi cilvēki ziemas mēnešos lieto riepas ar radzēm, kuru dēļ tiek radīts 100 reizes lielāks piesārņojums, salīdzinot ar parastajām riepām.

Lai vēl sekmīgāk piepildītu iecerēto, vairāk kā 600,000  iedzīvotāju lielā pilsēta ir arī pasludinājusi, ka kļūs pilnībā neatkarīga no fosilajiem kurināmajiem, tādējādi kļūstot par pirmo galvaspilsētu pasaulē, kas spērusi šādu soli. Vēl jaunā pilsētas valdība (kas izveidota 14. septembrī)  plāno izveidot vairāk velojoslas (līdz 2019. gadam izveidojot vismaz 60 kilometrus garu jaunu veloceļu), subsidēt e-velosipēdu iepirkumus, kā arī samazināt kopējo automobiļu satiksmi pilsētā par 20% līdz 2020. gadam, bet par 30 % - līdz 2030. Līdzekļi tiks ieguldīti arī sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstībā un modernizācijā, piemēram, ieviešot pilsētas centrā metro līnijas un dažus autobusu maršrutus aizvietojot ar tramvaju sliežu ceļiem.

Līdzīgu plānu jau pagājušajā gadā pasludināja Madride – tomēr vēl tikai kā ideju, ne likumu. Parīzē no pagājušā mēneša auto kustība ir aizliegta lielākajos tūrisma objektos, piemēram, pie Eifeļu torņa un Parīzes Dievmātes katedrāles, turklāt regulāri tiek rīkotas dienas bez auto. Milānā, ja auto īpašnieki savus transportlīdzekļus atstāj mājas, valdība tiem piešķir sabiedriskā transporta bezmaksas biļetes, savukārt Kopenhāgenā  jau pagājušajā gadsimtā tika ievietas gājēju zonas un pakāpeniski  arī no auto brīvas zonas. Tomēr neviena valsts vai pilsēta patiešām nav virzījusies savā attīstībā tik tālu un spērusi tik radikālu soli kā Oslo.

Tomēr jāatzīmē, ka šāda likuma ieviešanai Oslo ir arī bijusi labvēlīga vide. Aptuveni ceturtdaļa Norvēģijas iedzīvotāju katru dienu savas ikdienas gaitas veic kājām vai ar velosipēdu – tas noskaidrots pagājušā gada valsts aptaujā. Oslo 83% iedzīvotāju jau ir ļoti laba pieeja sabiedriskajam transportam, turklāt šī galvaspilsēta pat vēl vairāk izceļas ar rekordlielo iedzīvotāju skaitu, kas atzinuši, ka tiem patīk un  tie ikdienā tiešām pārvietojas ar sabiedrisko transportu, velo vai riteni. Pateicoties valsts atbalstam, pēdējā laikā strauji pieaug arī elektrisko auto pirkšanas un lietošanas rādītāji – līdz ar to patiešām iespējams, ka, pateicoties efektīvajai politikai un inovatīvajiem, kaut arī reizēm radikālajiem risinājumiem,  pēc kāda laika Norvēģija būs absolūti „zaļākā” valsts pasaulē, pārējām valstīm krasi no tās atpaliekot.


http://www.upworthy.com/how-this-major-city-in-norway-plans-to-help-rid-its-streets-of-traffic-by-2019?c=ufb1

http://www.theguardian.com/environment/2015/oct/19/oslo-moves-to-ban-cars-from-city-centre-within-four-years
http://www.techinsider.io/oslo-bans-cars-from-its-city-center-2015-10
http://velonews.competitor.com/2015/10/news/in-the-news-oslo-to-ban-cars-by-2019_388140
http://www.reuters.com/article/2015/10/19/us-norway-environment-oslo-idUSKCN0SD1GI20151019
http://jalopnik.com/oslo-plans-to-permanently-ban-cars-in-its-city-center-1737450060
http://www.theatlantic.com/technology/archive/2015/10/the-car-free-city/411781/
http://fortune.com/2015/10/19/oslo-car-ban/
http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-10/20/oslo-first-car-free-european-capital-2019
Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 3 + 2 =
 »
Top.LV